Släpvagnskoppling - Allt du behöver veta om Släpvagnskopplingar och Dragkrokar












Släpvagnskontakt på släpvagnskopplingen

Släpvagnskontakten på släpvagnskopplingen

Den vanligaste förekommande kontakten på släpvangskopplingar är den 7-poliga ISO-nummer 1724. Denna släpvagnskontakt sitter på nästan de flesta svenska personbilar som har en släpvagnskoppling. Dock finns det vissa bilar som har en 13-polig släpvagnskontakt men det finns adaptrar att köpa på t.ex. Skruvat eller Mekonomen.

Sedan 2017 finns det lagkrav på att släpvagnar på över 750 kg ska ha backljus vilket innebär att den 13-poliga släpvagnskontakten finns på alla nyare släpvagnar och personbilar. Även krav på broms finns på släpkärror över 750 kg vilket gör att släpkärror på upp till 750 kg har 7-polig släpvagnskontakt och är obromsade samt att släpvagnar över 750 kg har 13-polig kontakt och är bromsade.

Alla ledarna utom den Blå nummer 2 är standardiserade. Nummer 2 är en reservkontakt som kan användas på olika sätt beroende på hur släpvagnskontakten är inkopplad i bilen.

  • 2:an är normalt ej inkopplad och kan vara som reserv
  • 2:an kan vara inkopplad så att dimljuset aktiveras på husvagnen eller släpet
  • 2:an kan vara kopplad till släpets backlampa
  • 2:an kan vara kopplad direkt från batteriet och ge spänning till husvagnen


Byta släpvagnskontakt

Byta släpvagnskontakt

Det är inte ovanligt att släpvagnskontakter går sönder av att man backa in i något eller det har fått ett slag. Det går att byta kontakten själv för den händige. Det finns mängder med släpvagnskontakter på bilskroten men dessa är ofta gamla och kontakterna har ärgat.

En släpvagnskontakt är inte så dyr och det kan ofta vara lönt att köpa en ny släpvagnskontakt på t.ex. Mekonomen eller Skruvat som montera dit den själv.